Informatie van de Nederlandse  Voedsel- en Warenautoriteit

Gezelschapsdieren meenemen van en naar Verenigd Koninkrijk na de Brexit

Na de Brexit kunt u niet meer vrij reizen met uw gezelschapsdieren van het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie. U krijgt dan te maken met invoercontrole als gezelschapsdieren de Europese Unie binnenkomen. De douane of de NVWA controleert dan of uw gezelschapsdier voldoet aan de invoereisen.
U bent goed voorbereid als uw gezelschapsdier een microchip heeft en een geldige vaccinatie tegen hondsdolheid (rabiës). Dit hoort in een geldig Europees dierenpaspoort te staan. Zeker weten dat u terug kunt reizen uit de VK met uw gezelschapsdier (geldt voor hond, kat en fret) na de Brexit? Laat dan ook alvast een bloedtest uitvoeren om te controleren of de inenting tegen hondsdolheid goed is aangeslagen.
Voldoet uw gezelschapsdier na de Brexit niet aan de invoereisen, dan wordt het na binnenkomst in Nederland in quarantaine genomen.

U reist van Nederland naar het Verenigd Koninkrijk

Als u huisdieren mee wilt nemen naar het Verenigd Koninkrijk vanuit de EU dan gaat er na de Brexit niets veranderen, zo geeft het Verenigd Koninkrijk vooralsnog zelf aan. Dat betekent dat de volgende eisen blijven gelden:
• Chip ter identificatie (moet geplaatst zijn vóór de rabiësvaccinatie)
• Rabiësvaccinatie (vervoer pas mogelijk minimaal 21 dagen na de eerste vaccinatie)
• Geldig Europees dierenpaspoort
• Behandelen tegen lintworm (Echinococcus). Dit geldt alleen voor honden. Uit te voeren minimaal 1 dag (24 uur) en maximaal 5 dagen (120 uur) voor het tijdstip van binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk.

U reist van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland

Als u van het Verenigd Koninkrijk naar Nederland reist, dan moet uw hond of kat in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:
• Chip ter identificatie (moet geplaatst zijn vóór de rabiësvaccinatie)
• Rabiësvaccinatie
• Geldig reisdocument: een Europees dierenpaspoort of een gezondheidscertificaat afgegeven door de officiële autoriteit van het VK. Een dierenpaspoort dat in het VK is uitgegeven is na de Brexit niet meer geldig.

Bloedtest
Het is momenteel nog onduidelijk of de bloedtest daadwerkelijk nodig is. Toch is het zeer waarschijnlijk dat het Verenigd Koninkrijk niet wordt geplaatst op de landenlijst met laag rabiës risico, en hierdoor deze invoereis wordt gesteld na de komst van de Brexit
U moet de bloedtest laten uitvoeren door een dierenarts, minimaal 30 dagen na de eerste rabiësvaccinatie. Uit deze test blijkt of de inenting tegen hondsdolheid goed is aangeslagen. Laat uw dierenarts de bloedtest bijschrijven in het Europese dierenpaspoort.

Gezelschapsdieren meenemen naar het Verenigd Koninkrijk na de Brexit