Communicatie problemen!                                                                   

 

Zijn er nog vragen?

 

Soms is communiceren lastig. We weten dat de eigenaar vaak in paniek is of gewoon heel erg bezorgd. Daarom leggen we veel dingen al op meerdere manieren uit en dat soms wel 2 tot 3 keer.

Dan vragen we vaak aan de balie nog of alles duidelijk is, maar toch worden veel dingen nog niet goed begrepen of onthouden.

 

Voor ons geldt hetzelfde, wij begrijpen ook niet altijd alles goed, wat ons verteld wordt. Of laten we ons op een zijspoor zetten door te veel informatie.

 

Wat zo belangrijk is aan communicatie binnen ons beroep, is het feit, dat onze patiënten, zelf niet kunnen vertellen wat er aan de hand is. Natuurlijk hebben we door de jaren heen, wel geleerd om onze patiënten goed te observeren bij binnenkomst. En dankszij onze kennis van normale basis ”waarden” weten we vaak wel waar het fout gaat. Temperatuur, hart en long conditie en kleur van de slijmvliezen, zijn allemaal aanwijzingen voor ons.

Soms lijkt het voor u, als eigenaar, waarschijnlijk wel eens alsof wij vreemde vragen stellen, maar ik kan u verzekeren, dat dat niet zo is.

 

Bij elke kleine aanwijzing die u ons geeft, komen voor ons een enorme hoeveelheid mogelijke aandoening naar boven borrelen. Wat we dan moeten gaan doen, is filteren.

“Mijn kat plast zoveel”, kan op meerdere dingen wijzen, dus gaan we naar leeftijd vragen, naar plasgedrag en eetgedrag. Met die informatie, kunnen wij dingen wegstrepen, zodat we gerichter kunnen gaan werken.

Voor ons is het dus heel belangrijk, dat u als eigenaar, zoveel mogelijk op de hoogte bent van een aantal basis dingen.

  • Eet mijn dier meer of minder dan anders?
  • Drinkt mijn dier meer of minder dan anders?
  • Plast mijn dier meer of minder dan anders?
  • Hoe ziet de ontlasting eruit?
  • Slaapt mijn dier meer of minder?
  • Is de vacht in dezelfde conditie als een tijdje terug.

Kleine dingen, kunnen voor ons, relevante informatie opleveren. Waardoor wij beter en gerichter, uw huisdier kunnen gaan behandelen. Soms is er nog extra informatie nodig, die helaas alleen te verkrijgen is, door aanvullend onderzoek. Wij zullen u dan voorstellen om bloed af te nemen van uw dier, of een echografie te laten maken.

 

Soms echter, vergeten wij ook wel eens vragen te stellen.

Zoals toen iemand belde met de mededeling: “Mijn kat kan niet plassen”.

Dat is bij ons een alarmbellen situatie. MAAR dan wel bij een kater. In al mijn goedwillendheid, was ik vergeten te vragen, of het om een poes of een kater ging. Een kater kan namelijk verstopt raken en moet dan direct geholpen worden, om de plasbuis weer doorgankelijk te maken. Een poes echter, hoeft niet a la minute, want die zitten bijna nooit echt verstopt.

De eigenaar kwam met gierende banden bij ons aan, werd direct doorgeloodst naar de spreekkamer, om er daar achter te komen, dat het om een poes ging, die gelukkig slechts een blaasontsteking had.

 

Dus mocht u zich soms afvragen, waarom wij zoveel vragen stellen, ook aan de telefoon.

Dan was dit de verklaring!

 

Communicatie problemen!